Gasklep

Vrijdag 14 februari 2020

Toen we in januari vanuit Spanje naar huis reden begon plots de motor te haperen. Door langzamer te rijden werd het minder erg, maar het ging nooit helemaal weg. Ook het oranje motorverklikkerlampje ging aan.

Veertien dagen later maakte ik een testrit en toen was er niets abnormaal te merken aan de motor, maar het lampje brandde nog steeds.

Bij het uitlezen van de camper was de oorzaak snel gevonden. Er was een probleem met de gasklep, deze regelt de luchttoevoer en wordt elektronisch gestuurd. Af en toe ging deze even in kortsluiting met als gevolg dat de motor haperde. Niet herstelbaar en moest dus vervangen worden. 350 euro + btw + werkuren. Maar daar bleef het niet bij …

De gasklep, en trouwens ook de gloeibougies, zitten aan de zijkant van de motor, maar omdat de motor – Fiat Ducato 130 MultiJet – dwarsgeplaatst is, liggen deze onderdelen aan de voorkant van de wagen en krijgen ze het hard te verduren van de regen tijdens het rijden. Gevolg: de bevestigingsschroeven oxideren en zetten zich (pot)vast.
Bij het demonteren van de oude gasklep zijn 2 van de 4 bevestigingsschroeven gebroken met nog meer werkuren tot gevolg! Totale kostenplaatje 912 euro!

Gasklep