Cairngorms National Park & Balmoral Castle

We hebben geslapen als een roos. Het was muisstil deze nacht. Na het ontbijt reden we de laatste 30 km naar Balmoral Castle, maar die rit heeft verschillende uren in beslag genomen. Niet door file of ander oponthoud maar gewoon omdat we niet uitgekeken geraakten. Talloze keren zijn we gestopt om foto’s te nemen en om korte wandelingen te maken. Het deed ons terugdenken aan onze reis door Noorwegen. Prachtig!

Aangekomen in Balmoral bezochten we het buitenverblijf van de queen en aanhang. Gisteren ging het nog over Wallace! Je krijgt voor 11 pond een mooi verzorgde audio tour over het domein. De binnenkant van het kasteel krijg je niet te zien. Enkel in de ballroom mag je binnen, maar daar mag je dan weer geen foto’s nemen. Kosten nog moeite worden gespaard om er alles piekfijn te laten uitzien. Uitleg bij de foto’s.

Na ons bezoek ging het richting Dufftown, maar dat is voor morgen. Onderweg werden we weer getrakteerd op de mooiste uitzichten en zagen we voor het eerst Highland Cows. Ze zaten achteraan in een wei, ver van de weg. Als ik foto’s wou maken moest ik wel over de draad springen. Met een bang hart liep ik er naartoe. Toen ik hun horens van kortbij zag moest ik plots denken aan de stieren in Pamplona en wat die daar aanrichten! Maar ze waren rustig en lieten zich makkelijk fotograferen.

Enkele kilometers verder namen we een lifter mee. Een jonge gast uit Engeland die op boerderijen werkt voor kost en inwoon en zijn brood verdiend als straatmuzikant. Toen we hem afzette stelde hij voor om een kort stukje te spelen. Zie filmpje. Een geweldige kerel!
Overnachten doen we hier in Dufftown.